Pitstop 2013

Då var det dags att lyfta båten och få den slutliga dommen på att låta båten ligga i över vintern.

  • Skulle vinterseglingen och den tidiga isen skavf på bottenfärg och epoxi?
  • Skulle det vara en lokal mussel och snäckodling?
  • Skulle anoder på propellern vara borta och börjat äta på propellerbladen?
  • Funderingarna var många

Den första helgen i Juni var vi bortbjudna på ett bröllop, så vi var hemförlovade.

Lyftet

På fredag morgon/förmiddag lyfte jag båten i Hunnebo och ställde upp den på planen.  Började sedan med att skrapa den förhållandevis lilla mängd tulpaner som hade växt på kölen.

Lyftet

Lyftet


På plats i vaggan

På plats i vaggan

 

 

Rengöring

Sedan var det lite ”meck” med att dra slangar och elkablar för att få vatten och el för tvätt. Sen var det bara att börja metodiskt tvätta av botten och kölen. Den enda påväxning som var nämnvärd var den under och i akterkant av kölen, vilken inte var värre än vad det bruka vara på hösten. Det hade dock sista veckorna växt på lite småsnäckor runt vattenbrynet på den sida som utsätts för solljus, vilket var lätt att få bort med tvätten.

Folfingproppelern hade sin be skörda del med beväxning, som den brukar ha. Så det var bara att demontera propellern och lägga delarna i en hink med ättika för att lösa upp all beväxning. Det visade sig att jag inte lyckades lossna navet till propellern, så den blev det att rengöra och polera på plats.

Polerade ovanför vattenlinjen  för att kunna maskera vattenlinjen för att kunna måla bottenfärgen.

Rost/Epoxi

Jag är inte helt nöjd med rosten som jag varje år får hålla efter med att slipa och måla på ny VCTar2. Även om jag har offeranod på kölen så blir det en handfull områden som behöver slipas och målas. Detta blev gjort på fredagen så att jag kunde åka hem och gå på bröllop på lördagen.

Bottenmålning

Började söndagsmorgonen med att lägga ett sista lager epoxi och gick sedan över på bottenmålningen. Efter förra årets målning med flaska och planstrykare så beslutade jag för att köra med fin skumroller och tråg, framförallt för att få jämn täckning och för att det går fortare. Sluytresultatet blir återigen perfekt med en sametslen botten som är redo för hela säsongen. Jag lade på ett andra lager med VC17 och det gick totalt åt 5l färg detta år.

IMAG0400_1

Bottenmålad


Nypolerad och fettad propeller

Nypolerad och fettad propeller

 

Polering/vaxning

Det blev två lager med polish/vax även detta år. Började med att arbeta in ett lager med polish för att rengöra på djupet med en polermaskin med skumtrissor. Polerade sedan med lamhullshätta. Lade sedan ytterligare ett skick med vax/polish som poleras upp med lamullshätta. Jag kör fortfarande med Ultragloss som jag är nöjd med.

Lade det sista handlaget på poleringen strax innan midnatt.

Spegelblank

Spegelblank


Fin vid midnatt

Fin vid midnatt

 

Sjösättning

Direkt på morgonen så sjösatte jag och åkte till jobbet.

Effektivt lade jag ca:20 timmar (ensam) på detta ”vinterarbete” som jag känner mig nöjd med.

Min slutsats av att ha båten i över vintern kan inte vara något annat än positiv, båten fick ca:72 timmar på land i år innan hon återgick till sitt naturliga element.