Bohusracet 2013

Bohusracet, som detta år slog rekord i antal anmälda båtar 192st, visade sig på många olika sidor.

Det första man slås av är vad bra organisationen runt racet fungerar och vad välkommen man känner sig när man kommer in i Uddevalla.

Stämningen inför racet börjar redan byggas upp här. Alla håller på med de sista justeringarna, någon byter till racingsegelstället, andra sitter i sittbrunnen och småtjötar. Registreringen görs och vi får alla attiraljer, inklusive reklam och nummerlapp som klistrar på skrovsidan. Man funderar över om hur länge den skall sitta kvar i år. Alla tidigare år har reklam stickern alltid lossnat innan vi kommit i mål, men i år skulle det visa sig att de satt hela vägen.

Sista matinköpen görs i Uddevalla och vi känner oss laddade för vårt fjärde race.

 

Liv i Uddevalla

Liv i Uddevalla

 

Härlig stämning i Uddevalla

Härlig stämning i Uddevalla

Prognoser

Detta år kände jag mig mycket osäker på prognoserna, både riktning och styrkemässigt. Så här i efterhand så kontrollerade jag inte prognoserna efter resan längs Orust och Tjörn, utan vi seglade på de skiften vi såg. Detta blev en av punkterna på misstagslistan.

Fredagen kom och vädret var soligt och varmt inne i hamnen och rorsmansmötet förlöpte som planerat, inga revolutionerande nyheter. Vi tillagade vår traditionsenliga kycklingsallad som skall agera basföda under fredagen innan det blir varm middag på kvällen. Strax efter 12 så kastade vi loss och gav oss ut för lite provsegling och tuning, behövde även kalibrera instrumenten.

 

Starten

Vi tajmade starten ganska illa och gick över linjen ca: en minut efter skotten och ganska långt ner i fältet. Vi arbetade oss dock upp i fältet tills vi passerade stången och gissar att vi låg ungefär i mitten av fältet vid Stången. Nu, liksom alla tidigare år, så fick vi en kryss söderut i förhållandevis lätta vindar. Vi försökte hålla oss på fastlandsidan för att få renare vind och undvika eventuell ström. Så fort vinden ökar en sekundmeter eller två så tar vi på de flesta andra båtar, men när det senare blir lättare vindar och ökande motström när vi kommer till Tjörn så tappar vi på många, frustrerande….

Bild 005

Berg & Dahl ångar på

 

Bild 003

Full fart

 

Tjörn/Hätteberget

Vi höll oss planenligt längs Tjörnlandet för att undvika ström och vi håller kontakten med de flesta båtar i våran klass. Det kommer en och en annan snabbare båt från senare starten och passerar med god fart i de lätta vindarna. Det har varit kallt i vinden hela dagen så den varma lasagnetten värmer ända ner i tårna när man äter den, tack Catrin. Vi går som de flesta norr om dyrön och tar höjd för Hätteberget. Vi håller en ganska markant överbåge för strömmen sätter rejält norrut. Vi rundade Hätteberget som #76 kl 22.30

 

Foto: Christer Sörvik

Foto: Christer Sörvik

 

Utanför Dyrön

Utanför Dyrön

 

På väg mot Åstol

På väg mot Åstol

 

HP1030 på G

 

Härlig kväll

 

Ewa & Andreas har bra fart

Ewa & Andreas har bra fart

Hätteberget/Fjällbacka

Vinden var i princip rakt sydlig när vi rundade Hätteberget och strömmen var inte markant å vårt beslut att skära västerut med gennakern var ganska enkelt. Taktiken var att hitta strömfåran och sedan gippa oss norrut i denna. I praktiken blev det att vi låg för länge på vår babordsbog och vi gippade ca: 30 min innan vindvridet kom och då låg vi nog 5NM väster om layline. Och nu tilltog vinden rejält och vi fick en repa som heter duga. I mer än 1 timmer låg vi konstant i farter över 11kn och toppade på 13,1kn i vindar över 14m/s och ösregn. Även om det är tufft och spänt så njuter man fullt, det blev ett och ett annat Yiieehaaa i nattmörkret. Men på grund av att vridet kom tidigare än prognosen visat och dessutom var större så kunde vi inte gå brantare än i princip rakt norrut. Så när vi var rakt väster om Hållö, så blev det till att ta ner gennakern och hissa genua och skära 60 grader AWA. Vi gjorde dock fortfarande god fart  runt 9-10kn, men vi förlorade nog 1-2kn jämfört med gennakern. Under inseglingen till Fjällbacka så höll vi undan båtarna i våran klass och passade på att äta lite varm gröt. Vi rundade Valön som #57, kl: 05:10

 

 

Fjällbacka/Strömstad

Vinden höll var fortfarande SO så vi hissade gennakern så fort vi rundat Valön och tog den enkla vägen ut till den nordgående farleden. Vissa andra båtar valde den inre genvägen, men de hade inte tagit något på oss då vi möttes norr om Dannholmem. Vi bar gennakern hela vägen och tog den kortaste vägen norrut. Vissa spinnakerbåtar klarade inte av att gå den inre vägen utan var tvungna att falla av ut mot Kosterfjorden. Vi försdökte hålla bra driv i båten hela tiden och det kändes som det gick ganska bra. Vi rev gennakern och hissade genua innan inseglingen till Strömstad- Den sista biten var som vanligt ganska byig och tidvis lätta vindar, men vi kör om ganska många båter och blir inte omseglade av de snabbare som kommer bakom oss. Vi rundar i Strömstad som #43, kl:08:30

Strömstad/Trestenerene

Detta blev den ”tråkigaste” sträckan som visade sig vara mer eller mindre plattläns, där vi med gennekerna är tvungna att skära mer än spinnakerbåtarna för att hålla fart i båten. Vi provar även med att köra med storen på motsatt sida, men det är bökigt i den gropiga sjön. Det känns inte som att vi presterar på topp och det blir lite av transportsträcka till rundningen. Vi rundar Trestenerene som #51, kl:10:10

 

Trestenerene/Ulvsholmen

När vi rundat Trestenerne så hade vi överlagt om vi skulle välja att gå utanför Koster, men då skulle vi behöva segla i den gropiga sjön, vilket stoppar upp våran båt ganska rejält. Vi valde som de flesta att gå längs den nordlgia sidan för att få lite strömlä och vi försökte segla på skiftena. Dock hade vi det lite svårt så fort  vi hade ström och sjö mot oss då vi stoppar upp ganska rejält. Här hade man önskat att man hade en fockbåt istället som hade kunnat ta höjd och fart bättre, men vi kämpar på. När vi kommer ner till Kosterfjorden har vi tagit in rejält på båtarna framför oss, men vi får ett rejält motvdrid och de som ligger längre österut drar ifrån. Kosterfjorden blev ovanligt dryg då det var konstant ösregn och kraftiga vindskiften och vindökningar. Det var riktigt skönt att styra in i ”gruset” igen när vi lämnade fjorden bakom oss. Vi hade bra fart hela vägen in till Ulvsholmen och höll länge jämna steg med en upphinnande X38P. Vi rundade Ulvsholmen som #51, kl 15:00.

Ulvsholmen/Mölnskär

Nu börjar vädret bi bättre och det känns som man kan börja torka och värma sig lite. Det blev en andra varm portion av Catrins goda Lasagnette som återigen gör gott för en frusen själ. Vi hoppades på ett utlovat vrid mot västlig och att vinden skulle hålla i sig, eller kanske tillta. Men ack vad fel det blev, vi hade avtagande vindar utan något vrid. Stundtals kändes det som vi stod stlla när andra lättare båtar bara gled iväg, frustration…… Vinden kommer tillbaka och vi får fart igen och följer autostradan söderut i de yttre farlederna. När vi passerat Fjällbacka skärgård och skymtar Mjölnskär så ser vi att vi har samma starka ström som förra året som trycker oss inåt fastlandet. Vår taktik blir att hålla så hög höjd vi kan, men att samtidigt hålla farten. De flesta andra båter verkar sikta med nosen mot Mjölnskär och vi hoppas på att det skall betala sig väl för oss. Taktiken såg ut att hålla länge, tills vi åter tappade vinden och fick ett par vrid mot oss. Jag tror dock att vi knappat in lite på de andra båtarna. Vi rundade Mjölnskär kl:19:45

Mölnskär/Smögen

När vi rundat Mjölnskär i lätta vindar så såg vi åter ett skräckscenario där vi skulle guppa runt Smögen under lång tid. Men vinden fyllde på och vi kunde runda Smögen i god fart för att sedan glida in i mål i lätta vindar. Vi orkade inte hissa gennakern på målrakan och tappade kanske någon minut på detta. Vi kom i mål som #61, kl 21:06.

Summering

Vi hade nog lite högre ambitioner på vår prestation men är nog i efterhand ganska nöjda med resultatet. Det känns lite tråkigt att aldrig få segla på insidan av Orust och Tjörn med lite släpp i seglen och kanske med lite mer vind här också. Detta var vårt fjärde race med pin kryss på denna sträcka. Nog med ursäkter, detta är en otroligt rolig, spännande, tuff och otrolig upplevelse och jag ser återigen fram mot nästa race. Det känns ändå ganska bra att kunna placera sig i detta namnkunniga race med vår familje cruiser.

Jag vill återigen ge ett stort tack till SSVÄ som arrangör och speciellt till Pär Bäck som håller samman detta arrangemang.