Kompressorstyrning

Ursprunget till detta projekt är att det från fabrik sitter ett Waeco kylsystem med en Danfoss BD35F kompressor. Termostaten som sitter i detta system är en ”förhistorisk” termostat som som snarare reglerar kyleffeketen från kompressorn. Detta har gett problem som att man nästan dagligen behövt justera den då det ena dan nästan är fryst mjölk till att en annan dag ha nästan smältande smör. Dessutom har vi haft problem med att kylenheten i boxen har ”fryst ihop” till en isklump. Detta är nu ett minne blott….

Styrenhet

Styrenhet

Funktion

Styrningen bygger på att man kan varvtalsstyra kompressorn för att få maximal verkningsgrad och minimera ljud när kompressorn går. Detta innebär att tex:

  • När man kommer till båten och slår på kylen så kommer den gå högsta hastighet för att kyla ner så fort som möjligt. När temperaturen sedan närmar sig det önskade värdet så kommer hastigheten minska.
  • När kylen är nerkyld så kommer den starta med lägsta hastighet och därmed förbruka så lite El energi som möjligt.

Tempgivare

Tempgivaren är vattentät och rostfri och monteras på halva höjden i kylboxen.

Tempgivare

Tempgivare

Termostatvred

Termostatvredet kan monteras på godtycklig plats. Den ansluts med en vanlig ”korsad” telefonkabel (RJ12).

Termostatvred

Termostatvred

Temperatursänkning

För att spara så mycket el som möjligt så har jag byggt in en funktion som automatiskt sänker temperaturen med 3 grader när man ligger på landström eller kör med motor. Samtidigt kommer kompressorn då starta på hög hastighet. Detta innebär tex. när man kör motorn in och ur naturhamnen så kommer denna temperatursänkning spara el när man sedan ligger i naturhamnen.

Styrsystemet

Jag har byggt styrsystemet själv och det sitter en liten strömsnål 8 bitars processor och dessutom:

  • Ingångar för digitala temperaturgivare, som har en noggrannhet på 1/16 grad
  • Lågförlust utgångar för att styra laster ( Fläktar )
  • Utgång för att styra kompressorhastighet

Jag har använt RJ12 kontakter för tempggivare och termostatvred för att de är enkla att hantera och man kan köpa en billig krimptång och kontakter på tex. Kjell & Co.

Källkod

Källkod

PCB Layout

PCB Layout

Fläktstyrnig

Då jag byggt denna enhet baserat på liknande hårdvara som min värmestyrning. Därmed har jag två utgångar som jag kan styra fläktar med. Dessa använder jag för att styra de båda fläktarna. Detta använder jag för att i 5 minuter efter kompressorn stoppat köra fläkten i kylboxen för att förhindra igenfrostning av enheten i boxen. Sedan startar denna fläkt när det är 0.5 grader temperaturfel för att börja cirkulera luften i boxen. Fläkten vid kompressorn körs även den 5 min efter kompressorn stoppat för att ventilera ut den varma luft som blir i utrymmet där kompressorn sitter.  Jag styr hastigheten på dessa fläktar så att de går ”ljudlöst” när kompressorn inte går.

Fläktarna

Fläktarna som levereras med kylboxen är inte de tystaste där den som sitter i boxen har ett ”ettrigt” ljud som hörs igenom locket. Fläkten som sitter på kompressorenheten överröstar kompressorn och ger också ett markant ljud. Kompressorfläkten bytte jag till samma fläkt som jag använt till värmekonvektorerns Scythe Gentle Typhoon som är/var marknadsledande i luftmängd i förhållande till ljud. Nu visar det sig att Scythe har slutat sälja denna och det finns ingen riktig tronföljare, tur jag hade köpt en tidigare. Kylboxfläkten bytte jag till en Fractal Design 60mm Silent Series R2, denna fläkt är mycket tystare än orginalfläkten och ger samtidigt högre flöde.

9 Comments

  1. Stefan
    2014/08/07 @ 07:09

    Hej, kul projekt och snyggt utfört. Jag ska göra något liknande till min båtkyl men jag är inte så bra på hårvdvarubiten så jag gör en lösning baserat på ett arduinokort. Jag är lite tveksam till om jag ska PVM-styra eller använda den inbyggda styrningen i bd35 som går mellan 2000-3500, hur gjorde du. Om du kör PVM, hur lågt vågar man gå ?

    Hälsningar
    Stefan

    Reply

    • fredrik
      2014/08/07 @ 15:25

      Hej Stefan,

      Jag har fått ett schema och uppgifter om hur man skall PWM styra dessa kompressorer. De funkar ypperligt att styra ner dem till 2000 rpm.

      Frequency: 5 kHz 5 %

      Duty cycle (%) :

      98…100 % standard rpm 2000

      38 % max. rpm

      38…98 % In between rpm

      0…38 % Stop of compressor

      /Fredrik

      Reply

  2. Ulf Svensson
    2014/08/07 @ 08:40

    Hej
    Tycker ditt projekt ser högintressant. Jag har i min maxi 87 en nyinstallerad isoterm av enklaste sort, styrningen är av flinta typ termostat och startar ungefär var 5:e minut, visserligen mjukstart och ganska tyst men ändå nattstörande i en i övrigt lugn segelbåt. Fråga: kan du hobbysälja en enhet av din styrning, jag är helt ointresserad av alla fina märkningar och certifikat.
    Med vänlig hälsning,
    Ulf

    Reply

    • fredrik
      2014/08/07 @ 15:31

      Hej Ulf,

      Det är inte så att det är något annat problem som gör att den går så ofta, låter lite extremt. Har du kyla i boxen ?

      Du får gärna skicka ett mail till fhmattsson(at)gmail.com så skall jag se om jag kan bygga någon mer provenhet.

      /Fredrik

      Reply

  3. Göran Petrusson
    2014/08/16 @ 13:59

    Intressant, jag är inponerad över dina kunskaper och drivenhet att fixa med projekt som detta :)

    Med vänlig hälsning,
    Göran Petrusson

    Reply

    • fredrik
      2014/08/16 @ 15:25

      Tackar

      Reply

  4. Morgan Möllerström
    2015/03/18 @ 13:15

    I fall du säljer dessa styrningar, vad tar du för dem?
    Kan utgångarna för fläktarna driva mer än en fläkt/utg.?

    Reply

  5. Uffe
    2016/01/20 @ 10:57

    Hej, Jag är grymt intresserad av din styrning, vore kul att installera den under vintern. Säg till om du vill sälja ett paket.

    //Uffe

    Reply

  6. Tommy Skarpling
    2016/10/24 @ 09:43

    Hej Fredrik
    Efter att ha läst en del på Bavariaklubbens hemsida och här på din sida så verkar det som du har lyckats bygga en grymt snygg lösning som waeco borde ha gjort från början. Jag skrev tråden på bavariaklubben.se att jag är intresserad att köpa ett exemplar av din lösning om det är möjigt. Eftersom vi också har en Bavaria 40 från 2008 så borde det ju också fungera för mig :).

    Jag finns på tommy.skarpling(a)gmail.com.

    Ha det gott!

    Tommy

    Reply

Leave a Reply

*