Sopskåp

Från fabrik har man gjort en knapphändig lösning vad gäller sopskåpet. Det sitter en plåthink som är upphängd i skåpsidan. Den följer luckan när den öppnad, så långt är allt bra.

Orginal sophink

Orginal sophink

  • Orginal sophinkPlasthinken som sitter i plåthinken går inte att få ur, för lådan ovanför är i vägen. Detta innebär att man får tvätta den med trasa.
  • Hela mekanismen sitter i ett plastbeslag mot skåpsidean, denna knäcks lätt då man trycker ned sopor i hinken
  • Troligtvis p.g.a. Bavarias modultänkande så är det samma hink i alla båtar, vilket innebär att vi har MASSOR av outnyttjat utrymme

Tur att en dålig lösning är bra inspiration till att göra något bättre. Min tänkta lösning är att göra en ”låda” av hela skåpet där luckan skall bli lådfront och i denna låda skall jag få plats med två sopkärl och tex. lite faskor.  Jag provade att använda färdiga lådsatser, men det gick inte p.g.a. utrymmets utformning. Jag valde en skena med från Accuride som jag hittade på Bauhaus, läs här. Skenan har en Easy Close funktion, så att den drar in de sista biten själv. De har en modell som har funktionen Touch Realease Heavy Duty, den öppnar sig om man tycker lite lätt på fronten. Men jag kunde tyvärr inte hitta den till rimligt pris i Sverige ( > 400kr). Skall kanske be svågern ta med från USA där de kostar ca: 50kr.

Mallande

Främre sophink

Främre sophink

Bakre sophink

Bakre sophink

Röstjärn och skrovsida

Röstjärn och skrovsida

Även plats för flaskor

Även plats för flaskor

Kära IKEA bestämde sig för att sluta med det sopkärl som jag hade mallat med, så det blev att kontrollmäta och göra smärre justeringar.

Plugg till plastning

Jag konstruerade en plugg i formplyfa som jag sedan satte lister för utrymmer för dragskenorna, samt en kloss för låsmekanismen till fronten. Jag vet att man bör bygga hela formen i hårt material som slipas, lackas och poleras. Jag valde att fuska lite med en vanlig latexfog för att skapa radier så att man inte får släpp och luftfickor. Pluggen behandlades sedan med släppmedel innan plastning.

Form i två nivåer

Form i två nivåer

Kloss för låsmekanism

Kloss för låsmekanism

Fog för radier

Fog för radier

Plastning

Jag valde att plasta i epoxy, då jag ville ha lådan så lätt och tunn som möjligt. Samt att det var lätt att stå och jobba inomhus då det är luktfritt. Man skall dock vara varsam och ha bra med täckning för hud/händer så epoxy är starkt allergent. Efter demontering i pluggen så kapades överkanten med en dremel

Plastat

Plastat

Demontera pluggen

Demontera pluggen

Prova, ja de fick plats :-)

Prova, ja de fick plats :-)

Fick plats i skåpet

Fick plats i skåpet

Efter att kontrollmätt i båten så plastade jag ytterligare ett lagen invändigt, framförallt där belastningarna är längs skenan och i vinkel mot fronten. Sedan blev det att skrapa bort rester av latexfogen som inte släppt efter plastning. Därefter målade jag den med topcoat för att få ett tåligt ytskick som är lätt att hålla rent. Allt som allt gick det åt < 1kg epoxy och ca 1,2 m2 med 300g väv. Det gick åt ca: 300-400 g topcoat.

 

Slutresultat

Jag fräste sedan distanser som skall användas mellan skenorna och väggarna i skåpet, detta för att få en distans till blecket för låsmekanism på vänster sida och för att det är en list på ca 20mm på högra sidan. Som kuriosa kan jag nämna att jag bygger dessa i teak, och det är en teak som härstammar från fönsterkarmar på Folksamhuset i Göteborg, som kastades när man renoverade någon gång på 80-talet. Det är otroligt när man hyvlar eller sågar i denna teak som suttit obehandlade i ca: 100 år och trät är som nytt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slutresultat

På utsidan ser man ingen skillnad

Syns ingen skillnad på utsidan

Jag valde att klä kanten på lådan med en list för att göra lite snyggare och för att man kan riva sig då laminatet inte är mer än 1mm tjockt här.

Leave a Reply

*