Värmare

Hjärtar i vårt värmesystem är en Eberspächer D5w som suttit i en Saab 9-5 diesel som tillsatsvärmare. Jag bygde en konsoll i rostritt som fästes genm durken, under luckan vid motorerna till badbryggan.

Värmare på plats


Avgaser

Hål borrades i BB sida ca 0.5m åvanför avgasutblåset från motorn. Ett rakt utblås monterades och en avgasslang monterades.

Slangen fästes med rostfria band mot balken vid skrovet, och vid BB sida för att forma en svanhals mot utblåset.

Hål för avgaser

 

Bränsle

Då Bavaria inte längre har ett extra stigarrör i tanken så blev det till att montera att själv. Jag vade att sätta ett den plugg som satt i tanken. Jag lostnade denna och skalade av flänsarna så jag fick en slät yta. Borrade ett 5.5 mm hål och gängade en M6 gänga. Använde ett oljebeständig ”gängtape” för tätning. Kapade stigarröret till rätt längd och moterade allt i tanken.

Stigarrör till bränsle


El

För matning av värmaren är det viktigt att man inte kopplar in den after huvudströmbrytaren, den skall ha en egen säkring och vara direkt kopplad till batteriet. Jag har monterat en jordplint under britsen nära fotändan på SB akterkoj. Sean har jag en styrkabel som är dragen till navigationsplatsen.

19 Comments

  1. Robert
    2011/11/05 @ 09:55

    Hej,
    har du upptäckt några egenheter med Saab-värmaren? Eberspächer levererar skräddarsydda mjukvaror till tillsatsvärmarna, läste någonstans att Mercedes Sprint-varianten har max driftstid på 2 timmar. Verkar din vara normal?

    mvh
    Robert

    Reply

  2. fredrik
    2011/11/05 @ 15:43

    Robert,

    Den enda ”egenehet” jag känner till hos Saab 9-5 värmaren är hysteresen mellan låg och högeffekt är lite annorlunda. Detta innebär att värmaren slår på full effekt från att ha kört låg effekt lite tidigare än en standard värmare. Har för mig skillnaden är 5 grader.
    Observera att det är bara en värmare till en gamla Saab 9-5 (D5W) eller gamla 9-3:an (D3W). Nya 9-3:ans värmare har ett specialgränssnitt som inte går att styra med en 12V signal.

    /Fredrik

    Reply

  3. Robert
    2011/11/06 @ 15:20

    Hej,
    tack för svar, hur får man reda på eventuella specialfunktioner? ringa Eberspächer och frågar känns långsökt…hur har du gjort, chansat, köpt och testat?
    mvh
    Robert

    Reply

    • fredrik
      2011/11/06 @ 16:39

      Hej Robert,
      Jag har gått på en beprövad lösning, där jag känner till hur en Saab värmare funkar. Eberspächer kommer INTE hjälpa dig, då det är respektive biltillverkare som äger rättigheterna till lösningen.
      Jag tror säkert att du kan hitta ett par andra modeller som är styrbara, genom att söka på nätet..

      /Fredrik

      Reply

  4. Åke Svilling
    2012/02/20 @ 13:38

    Hej,

    Det verkar som om du har hittat en bra komobination av låg strömförbrukning och komfort. Kommer definitivt att omvärdera mitt eget projekt, jag var helt inne på att använda konvektorer. Kanske blir det en kombination eller bara fläktar.

    Har du använt någon form av ackumulatortank för att få ner strömförbrukningen? Till priset av långsammare uppvärmning förstås…

    Reply

    • fredrik
      2012/02/20 @ 14:54

      Åke,
      Jag hade en ack tank på ca:15l i tidigare installationer och det gav en marginell förbättring av tillstånd av värmaren. Ex. Vid 1500w värmeuttag och en antagen verkningsgrad på 70% ger 10l ack tank ca: 5 min extra stillestånd (teoretisk beräkning)

      Jag försöker optimera effektuttaget, så att jag utnyttjar effekten i värmaren. Exempelvis så vill jag utnyttja hysteresen i värmaren, så jag försöker ha ett effektuutag på > 2000 W. Vid uppvärmning av kabinerna körs fläktarna så att jag tar ut > 5kW för att sedan i fortvarighet ta ut > 2kW så länge det finns ett värmebehov. Denna styrning är dock inte färdig ännu…

      /Fredrik

      Reply

  5. Håkan
    2012/11/19 @ 21:56

    Hej Fredrik. Jag har precis byggt upp mitt vattenburna system i båten. Även jag har använt en Eberspächer d5w värmare ifrån saab 9-5. Problemet som jag har är att värmaren är stendöd. Jag har provat med 2 st olika värmare och det är samma sak med båda. Hur har du kopplat elen till dina? Jag har anslutit följande stift i värmarens kontakt. : stift 1- batteri + , stift 2- batteri -, stift 6 och 7 + via tillslagsbrytare. Tror detta är rätt kopplat. Jag har köpt begagnade värmare så jag kan ha haft oturen att få 2 st defekta. Vet du om dessa saab värmare går att koppla upp mot eberspächers diagnos utrustning för felsökning? Tacksam fär lite hjälp och info.
    Mvh Håkan

    Reply

    • fredrik
      2012/11/19 @ 22:24

      Hej Håkan,

      Jag tror inte du fått 2 defekta värmare.

      Jag tror du fått det mesta rätt.
      Stift 6+7 skall kopplas till +12V via brytare/termostat.
      Har du anslutit doserpumpen till Batteri(-) och Stift 4 ?

      Vet ej om de går att koppla till Eberspächers diagnosverktyg, finns risk för att det är Saab specifikt protokoll.

      Har du en tångamperemeter eller batterimonitor i båten?

      När du slår till brytaren skall du få en ström på > 10A under ca: 1 min, när värmaren glöder.

      Om du gör upprepade försök är det viktigt att du kopplar loss matningen (Stift 1), för att förhindra att värmaren låser sig.
      Jag tror man har ca: 10 upprepade felstarter på sig innan den låser sig.

      /Fredrik

      Reply

  6. Janne
    2013/01/31 @ 21:54

    Hej Fredrik.

    Först… beröm för en riktigt bra sida och intressant läsning om värmesystemet. Har även jag skaffat mig en begagnad Eberspächer D5W och tänkte byta ut min befintliga gasolvärmare. Förhoppningsvis behöver jag inte göra några stora ingrepp i systemet men det är en liten chansning, har rätt många konvektorer.
    Jag fick med ett tidur med brännaren men vad jag förstår kan jag inte reglera temperaturen med den…eller? Antar att jag måste antingen byta ut den eller komplettera med en enkel termostat (svart liten låda med reglage på)?
    Läste sen vidare angående elschemat på brännaren, men det står ingenstans om hur man kan koppla in termostaten i så fall? Hade inte du både termostat & tidur i ditt system? Kan det möjligen vara en inbyggd termostat i brännaren? Fast den skulle man i så fall reglera antar jag.
    Många frågor, ursäkta:-)
    Tack på förhand / Janne

    Reply

    • fredrik
      2013/01/31 @ 22:09

      Hej Janne,

      Tack, kul att man kan dela med sig.

      Värmaren har ”bara” en temperaturstyrning för vattentemperaturen, den kommer inte reglera temperaturen i tex. salongen.
      En enkel lösning är att sätta en bimetallstermostat i tex. salongen som styr värmaren.
      Tidur har jag inte riktgt saknat, men jag fjärrstyr min värmare från mitt larm. Ganska smidigt nä man åker ut på Fredag efter jobbet.

      Installation/Felsökningsmanual
      http://www.termomarin.no/userfiles/pdf/eber/Hydronic_B-D5WS_feilsoking_og_reparasjon.pdf

      /Fredrik

      Reply

  7. Janne
    2013/01/31 @ 22:33

    Wow, tackar Fredrik.
    Bimetallstermostat borde inte vara några problem att skaffa fram, jobbar på ELFA. Ska kolla igenom pdf:en som du länkade. Tippar på att man egentligen låter termostaten styra huvudströmmen (+) till brännaren, eftersom det lär väl inte finnas någon triggeringång.
    Har också funderat att ha en fjärrstyrning kopplat till värmaren, har en Redknows installerad med sensor. Dock finns det gosaker på jobbet man kan använda sig utav (gsm styrningar).
    Tack igen, grymt med inspiratörer där ute.
    Mvh Janne

    Reply

    • fredrik
      2013/01/31 @ 22:41

      Tänk bara på att matningen till värmaren måste alltid vara på, inte ens via huvudbrytare. Annars finns det risk för överhettning/brand. Det finns en ”logisk” 12V ingång, med vilken du styr värmaren av och på.

      /Fredrik

      Reply

  8. Janne
    2013/02/17 @ 18:06

    Nu har jag testkört min värmare, se länken gärna.
    http://www.youtube.com/watch?v=5uSxjC2FHNM

    Har en ny liten fråga. Ser att du har en ack.tank i din installation och även ett expansionkärl monterat uppepå (på en annan sida), tillverkade du tanken själv eller har du något tips på vad man kan få tag på en sådan? Exapansionkärlet tänkte jag ta från mitt gamla system och utnyttja på samma sätt som din lösning.
    Ack.tank kan vara bra att ha så man får hyfsat längre gång och paus tider.

    Mvh Janne

    Reply

    • fredrik
      2013/02/21 @ 19:19

      I WhiteStar har vi ett trycksatt system, så där har jag bara ett expensionskärl och ingen ack. tank. VV beredaren fungerar som ackumulator med sina 20l och jag har inte märkt någon försämring jämfört med förra båten där vi hade en ack. tank. Paus tiden på värmaren är i princip den samma.
      I WhitePearl, vår förra båt, hade jag en ack. tank som jag fick svetsad till mig av en vän.

      Reply

  9. Janne
    2013/03/08 @ 19:49

    Tack så jättemycket för informationen. Håller på att försöka införskaffa mig en vv beredare när jag ändå har spenderarbyxorna på mig så det blir nog väldigt likt din installation. Det dyker upp lite frågor på vägen, hoppas du orkar med en till:-)
    Såg att du hade ”bara” 1st trevägsventil där du kunde välja om du ville bara värma vv beredaren och strunta i fläktpaketen. Men har du någon backventil som gör att de inte åker bakvägen om du förstår vad jag menar? För annars tänkte jag sätta två trevägsventiler som stryper all tillförsel till mina konvektorer, eller är det fel/överkurs? Alla tips mottages:-)

    Mvh Janne

    Reply

    • fredrik
      2013/03/08 @ 19:54

      Hej Janne,

      Det beror nog var du sätter 3-vägsventilen. Men det är alltid säkrare att sätta två, kan även vara bra vid underhåll att inte behöva tömma hela systemet.
      Hade jag haft plats hade jag skaffat en VV beredare med dubbla slingor, för att slippa värmeväxlare. Isotherms minsta är på 40l, så det gäller att man har lite utrymme.

      /Fredrik

      Reply

  10. Janne
    2013/03/09 @ 00:06

    Precis, det är nog inte fel med att ha två 3-vägare. Enda som kan vara nackdel är om man ”glömmer” ställa ventilerna i rätt läge (ingen cirkulation). Lutar åt att jag gör en sådan lösning.
    Var och mätte på båten idag och tänkte hitta någon vvb på mässan, men självklart är hålet som vvb ska ner i för smalt, 280mm har jag och lira med. Alla runda vvb är runt 300mm och uppåt:-(
    Kollade dock in isotemp’s smala låda men den är bara på 16L, sen fick jag se att seasea har en på 20L. Dock är det enkla slingor i dem, tyvärr. Anser du att det är sämre med att ha en värmeväxlare, vill du eliminera felkällor kanske?

    Mvh Janne

    Reply

    • fredrik
      2013/03/09 @ 18:23

      Huvudskålen är att slippa köra cirk. Pump vid motorgång och att slippa den värmespridning/förlust som växlaren ger.

      /Fredrik

      Reply

  11. Örjan
    2017/02/27 @ 22:25

    Tjena. Snart kommer våren och jag tänkte ta itu med mitt värmarprojekt. Fått nys på en värmare från en Saab 9-5 från 06, D5W Z. Vid vilken årsmodell kan man inte enkelt styra dem längre? Många bilar kör ju D5:an. Är det bara Saab man kan styra själv tro?

    /Örjan

    Reply

Leave a Reply

*